Man föds inte som man, -man lär sig att vara man!

Tänk dig att du skulle tvingas eller få möjligheten att byta kön. Fundera och beskriv hur ditt liv, dina intressen eller beteendemönster skulle kunna tänkas förändras om du bytte kön. Diskutera hur stor del av din personlighet som är beroende av kön.

Om jag bytte kön:
Min hälsningsfras när jag svarar i telefon skulle nog inte längre vara: Hej! "Det är Anne-Li".
Jag skulle nog hellre bara säga: "HALLÅ!?, lite hotfullt.. Mm..
Glöm att jag skulle försöka tänka på kvinnor som diskriminerade. Enda anledningen till att jag gör det lite (med betoning på lite) nu är för att det är jag som är i ett sk underläge eftersom att det är jag som är kvinna. Som man hade jag nog aldrig brytt mig.
 Jag skulle banne mig njuta av att inte behöva duscha på morgonen och inte behöva tvätta håret då det ändå inte syns pg av min korta frisyr. Jag skulle ha ett förråd i mitt badrumsskåp där jag istället för att förvara kvinnoprylar som tofsar, hårborste smink och olika krämer bara skulle ha enorma mängde axe (för att täcka min dåliga kroppsodör).
Sen skulle jag såklart ha skägg. Mycket skägg. Det skulle jag ha som en del av min "personlighet" för att ingen skulle klaga på att jag inte rakade mig. Jag skulle vara skitcool. Kanske röka på och ha palestinasjal. Skita i allt.
Och på toppen av detta skulle jag säkert ha ett jättestort könsorgan eftersom jag nu som kvinna redan har gigantiska fötter så måste ju ha det även som man.. alltså gigantiska mansfötter :P:P.
Mohaha! Jag skulle ha en ny kvinna varje dag och vara jätteslampig. Sprida könssjukdomar och vara allmänt svinig.
Jag hade med andra ord njutit av att inte bli bedömd för min kropp utanför mina sviniga handlingar. Jag hade nog inte heller brytt mig om vad andra sa om mig i skolan. Jag hade gjort de jag skulle i skolan och måhända varit lite mer fokuserad än jag är nu. Jag skulle vara en "Pansermensch" som hade mitt sociala umgänge utanför skolan och som inte brydde mig om att vara vän med någon i skolan. Inte för att någon är taskig eller så, men det hade varit så skönt att inte behöva bry sig om att behöva hålla sig på god fot med någon.
 Jag hade antagligen fått en och annan vän ändå, men den som blev vän med mig skulle minsann ha samma sinne av stål som mig, annars får det va´.

Som man hade jag också haft lättare att koncentrera mig på vad som verkligen var viktigt. Jag hade kunnat strunta i att jag är smått överviktig och (att jag som nu) måste gå ut från H&M med hjärtat i tusen bitar för att jag insett att jag alltid måste välja största storleken i alla kläder jag tycker är fina.
Nej. Lump säger jag bara.
Lump är lösningen!

Nej, nu ska jag vara allvarlig.
Om jag hade bytt kön hade jag nog inte ändrat så mycket på mig själv.
Hade jag varit född som man däremot skulle jag nog fått någon sorts "manlig" uppfostran av min pappa. Men med tanke på hur omanlig min pappa egentligen är så hade det nog ändå inte märkts så mycket.
Sen kan man ju fråga sig vad jag skulle ha för sexuallitet som man. Skulle jag vara heterosexuell som nu, eller skulle jag behöva vara homosexuell för att jag blev man? Detta beror ju som sagt helt på om jag skulle bli född som man från början eller om jag skulle byta kön.

Men det skulle nog ändå inte spela någon roll. I dagens läge skiter jag ju i vilket jag är, bara jag är lycklig. Min familj hade nog anpassat sig med tiden ändå.
Jag hade förmodligen haft samma kli i fingrarna efter att få hålla på med småpyssel.. Eller måhända att jag som man istället hade hållit på med trä för att det skulle vara mer "lämpligt" för en man. Men sen suger jag ju på träslöjd också, så det hade nog ändå inte slutat så bra !:P
Men jag hade kanske istället hållit mig till att bara måla tavlor eller skulptera lera eller något i den stilen.. Jag vet ju inte hur kroppen och hjärnan förändras vid injicering av testosteron .. Blir svårt att svara med riktiga svar på frågorna då.
Och när det kommer till uppfostringsfrågor vet jag inte om det har med min uppfostran att göra att jag inte gillar att träna eller andra typiska manliga intressen. Det finns ju faktiskt män som inte gillar sport och träning, tro det eller ej. En sådan man hade jag nog varit om jag hade varit man.  

Så med andra ord hade jag nog varit mig själv som jag är nu men samtidigt kan jag ju heller inte veta hur jag hade varit som man. Det lämnar jag åt vår allsmäktige skapare och gud.


Anne-Li Bortas sp07ek1

Kommentarer
Postat av: Alisa

fin blogg men håller inte med om att bara för att man e man att man är så onoggrann med sin hyggien hahaha liksom det syns även på killar om de inte har tvättat håret.



Jätefin blogg :)

2008-10-04 @ 00:12:23
URL: http://missalisa.blogg.se.blogg.se/
Postat av: Snake

Jag finner en hel del typiska kvinnliga tankebanor om män såsom att man använder Axe för att man inte duschar vilket inte är sant eftersom män inte har lika stort utbud i hår och kroppsvårdsprodukter och den bästa produkten med härligast doft enligt vårt tycke är just Axe, något annat jag läste och som jag också fann underhållande var att man som kille enligt henne hade Palestina sjal och mest brydde sig om att röka på (marijuana) samt att man var en ”pansermench” som sket i sitt sociala liv i skolan med att ha vänner osv, för det hade man där hemma ah jag vet inte varför det var sådär smått kul, kanske en gnutta sanning i det.

I övrigt tycker jag att inlägget var skrivet rätt fritt och följde heller inte något mönster, statistik saknas samt lite mer fakta på tankarna.

2008-10-04 @ 00:42:42
URL: http://equal.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0